Friday, July 29, 2011

PUASA, PERAYAAN & HARGA BARANG

Ramadhan menjelang tiba tidak lama lagi. Syukurlah pada-Nya kita dapat bertemu lagi dengan Ramadhan kali ini. Media rancak promosi jualan aidilfitri biarpun ramadhan belum bermula. Saban hari ada dinyatakan bekalan mencukupi dan kita dapat membendung kenaikan harga barangan sempena ramadhan dan perayaan. Itulah fenomena yang biasa setiap kali menjelang ramadhan dan musim perayaan.  Sesuatu yang menjadi kewajipan saban tahun ialah kenaikan harga barangan.  Sejak dulu sehingga kini fenomena kenaikan harga barangan musim ramadhan dan perayaan masih bergema hingga kini. Mengapakah tiada solusi atau sekadar menyatakan permintaan bertambah dan bekalan terhad? Mungkin Dasar Makanan Negara perlu dibentuk atau dilahirkan. Fikirkan bersama..

1. Perniagaan musim ramadhan memberi rezeki segera kepada peniaga. Semoga peniaga tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barangan dengan alasan permintaan meningkat.  Keuntungan perlu dicapai tetapi bukannya keuntungan yang berlipat ganda. Mungkin sebahagian keuntungan berganda ditukar kepada sedekah ramadhan akan dapat menurunkan sedikit barangan. Mungkin ikhtibar ramadhan tahun lalu dengan kejadian ribut di banyak tempat pasar ramadhan telah memberi peringatan kepada kita bahawa disamping keuntungan unsur sedekah perlu dimurnikan.

2. Kenaikan harga barangan dengan alasan bekalan berkurangan dan terpaksa mengimport bekalan makanan dari luar akan menjana kenaikan harga. Ini pasti ditambah lagi dengan kenaikan bahan api, elektrik dan sebagainya yang turut menyumbang kepada kenaikan harga barangan pengguna. Kini kita perlu mengambil langkah agar dasar bekalan makanan negara yang tidak bergantung kepada sumber luar perlu dipergiatkan.

3. Peranan agensi penguatkuasa dan pelbagai pihak perlu disepadukan dalam isu kenaikan harga barangan. Jika barangan di Kedai 1 Malaysia yang dikatakan berkualiti sama dapat dijual dengan harga yang rendah, mengapakah penurunan harga barangan lain tidak dilaksanakan dengan pemuafakatan semua pihak.

No comments:

Post a Comment