Monday, May 30, 2011

REFLEKSI MULU : KESAMAAN NUSANTARA

Kesempatan yang Allah berikan pada 28 – 30 Mei 2011 perjalanan ke Taman Negara Mulu memberikan pengertian yang membawa kepada beberapa refleksi kesamaan nusantara.

1. Penamaan gua batu kapur yang dikaitkan dengan lagenda tempatan menunjukkan kesamarataan dalam nusantara alam Melayu. Menjelajah ke Taman Negara Mulu, Sarawak  – aspek penamaan gua yang diberikan iaitu Gua Lang, Gua Angin (  Wind Cave ), Fair Lady Cave ( Gua Puteri ), Garden of Eden ( Gua Taman ) atau yang menggunakan nama binatang dan tokoh ketempatan. Suatu ketika semasa mejelajah gua batu Kapur di Gunung Senyum, Pahang, gua yang ada juga dinamakan dengan nama yang hampir sama. Ini menunjukkan kesamaan nusantara adalah unik kerana secara hakikatnya peneroka kedua-dua gua tersebut tidak mungkin bertemu. Itulah satu keajaiban ilmu yang dikurniakan Illahi.

2. Formasi batu kapur yang ada di Taman Negara Mulu – menunjukkan formasi yang amat unik dan yang paling penting ia tetap terpelihara dengan baik. Satu lagi keindahan ciptaan Allah yang patut dihargai kerana ianya adalah satu anugerah yang dikurniakan kepada alam ini dengan hikmah dan fungsi tersendiri.

No comments:

Post a Comment