03 Mei 2015 kini genap 20 melalui perjuangan sebagai seorang guru. Dari guru baru hinggalah kini mungkin sebagai guru kanan atau rujukan rakan setugas. Namun demikian bersamalah kita bermuhasabah untuk keberkatan bersama ;
1. Kebanyakan kita menghitung peratusan atau bilangan pelajar yang berjaya mencapai gred terbaik dalam pelajaran diajari. Namun sesekali kita renungi berapa yang gagal dalam akademik tetapi kita dapat membentuk akhlaknya... siapa yang menyapa kita dijalanan?
2. Setelah melalui ketiga aspek pengurusan kurikulum, ko-kurikulum dan hal ehwal murid, dapat merasakan perbezaan tuntutannya.
3. Kurikulum mudah diurus kerana kebanyakan sedar tugas hakiki, namun tuntutan kecemerlangan amat mencabar dengan adanya GPS, KPI dan 'new deal' agak sedikit mencalar tradisi ilmu apabila penawaran hanya kepada yang dijamin cemerlang.
4. Ko-kurikulum menarik minat pelajar dan guru yang memang teruja dalam bidang itu. Pengorbanan masa dan kewangan guru untuk melihat kejayaan dan pingat sememangnya sering dipinggirkan. Pelajar juga amat teruja mencipta kejayaan yang membina jati diri, namun sedikit perlu difikirkan agar dapat membimbing selaras tuntutan agama dalam kesukanan dan unsur hiburan.
5. Pengurusan disiplin dan sahsiah tidak dapat diukur dengan GPS atau pingat. Perubahan sikap yang ingin dicapai amat subjektif. Kecenderungan publisiti kepada kepincangan merupakan cabaran. Ini menjadikan ramai guru 'mengelak' terlibat dalam pengurusan disiplin dan hal ehwal murid. Penyingkiran pelajar ada kalanya menimbulkan rasa kebersalahan. Namun dapat guru melihat anak didik dengan penuh keinginan untuk dibentuk dari dicemuh atas kenakalannya. Inilah dugaan Allah kepada guru, agar tabah mendidik dengan ikhlas hati tanpa kebencian walaupun anak didik ponteng berkali namun guru memujuknya berjuta kali kerana telah tersurat batu yang keras dilembutkan titisan air tetapi persoalanya air yang bagaimana....
Saturday, May 2, 2015
MERENUNGI SEORANG GURU
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment