Pengajaran Sains kelas 4B adakalanya memberikan semangat pada guru namun ada masanya bila melihat jejaka yang sering mengantuk kerana tewas arena PUBG dinihari, kita guru perlu mencari idea yang relavan.
Topik Cermin Satah - Biarpun konsep mudah tapi adakalanya pelajar tetap keliru untuk memahami 4 ciri imej cermin satah - tegak, sama saiz, maya dan songsang sisi. Dah pernah cuba aktiviti makmal tajuk ini tapi agak kurang menarik kerana ia linear dan sedikit keanak-anakan aktivitinya hanya melihat cermin kecil 30 cm x 70 cm di makmal.
Idea hari ini..... π‘π‘π‘π‘
Dua cermin besar tergantung di laluan dan hadapan tandas. Dengan menyulam sedikit cerita dongeng yang semua kanak - kanak tahu menteranya..... " mirror mirror on the wall.... Who's the most beauty in the world". Kebanyakan pelajar rasa ceria dan mengatakan diri mereka dalam cermin jawapannya. π‘π‘ Manipulasi sedikit cerita dongeng itu.... Dengan mengatakan cerita itu " pembohong dan menteranya silap", pelajar mula teruja mematahkan hujah guru dengan pelbagai pendapat. Wira PUBG pun bangun membangkang.......
πππ‘π‘π‘Mulakan penerokaan.....
Dengan setiap kumpulan bersama pita pengukur, pembaris meter, sekeping kertas yang ditulis nama yang ingin disebut dalam mentera. Keriangan sambil belajar.... ukuran jarak pelajar dari cermin, tinggi pelajar di hadapan dan dalam cermin satah diukur...... Akhirnya mentera dongeng " Mirror mirror on the wall.... Who's the beauty...." sambil membuka kertas yang tertulis nama ahli..... " Nama yang tertulis tidak muncul dalam cermin... Tetapi terbalik.... Ditulis nama PIAN.... oleh pelajar bernama Pian.... Yang muncul di cermin satah wajah PIAN tetapi namanya dibaca jadi NAIP. Bukan kah benar cerita dongeng Mirror in the wall.... Silap mentera....
Kembali ke kelas menganalisa dapatan hari ini......
Sebelum beredar terdengar ungkapan "cikgu ni kelakar juga tapi payah senyum namun kami faham......."
Aku beredar dari kelas memikirkan apa aktiviti esoknya....
No comments:
Post a Comment