Thursday, January 11, 2018

DI SEBALIK CERITA.....

2018 membuka lembaran baru dalam perjalanan tugas seorang pendidik. Langkah tahun ini dimulai dengan dugaan besar tentang hubungan keramat cikgu - anak didik. Digembarkan dengan cerita cikgu Azizan Osman dan diikuti kisah cikgu Idzhari yang menuntut perubahan dalam mencari manafaat bersama dalam hubungan guru - murid - penjaga. Kupasan dan cadangan dikemukakan dalam mencari ramuan terbaik, tidak kurang juga yang mengeruhkan air yang sedia keruh. Terperangkap antara tatacara , emosi dan keinginan yang terbaik untuk semua. Kita perlu menoleh ke belakang, merungkai sejarah.

Jika kita mengkaji bertapa kukuhnya ikatan keramat raja - rakyat yang dikatakan dilakar oleh Demang Lebar Daun. Konsep taat ( wa'ala ) antara murid - guru perlu disuburkan, dipupuk, diajar kepada genarasi baru. Berpegang dengan prinsip itu , kita pasti kasih-sayang guru terhadap murid akan menjadikan ilmu yang dicurahkan diberkati dan murid dikasihi. Tidak mengharapkan prinsip lama - ajarlah asalkan jangan patah dan buta tetapi kita tidak mahu juga cerita anakku Sazali berulang kembali...

Biarpun angin kemajuan melanda, usah biarkan adab yang murni hilang bersama. Akrab hubungan guru - murid - ibu bapa akan menghasilkan kilauan berharga untuk generasi akan datang.

II
Kental tanpa putus asa. Namun masih ramai lagi yang masih meletakkan harapan tinggi pada insan guru. Awal permulaan tahun persekolahan saban tahun , atas dasar memandang masa hadapan , memberi peluang pendidikan dan melaksanakan dasar pendidikan. Masih ada yang bangga bila bercerita "..... disebabkan guru A pukul dia...guru B kejar dia ponteng..... guru C ajar bagi peluang dia main hoki..... akhirnya dia dah graduate..." dengan bangga tunjukkan gambar anaknya berjubah.

III
Itulah GURU. Apa jua kita sentiasa di kaca mata semua. Biarpun kita tidak sempurna bagi insan mengharapkan kesempurnaan. Kita berusaha sebaiknya kerana tugas kita bergelumang dengan Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek ( JERI ) selaras Falsafah Pendidikan Negara. Mungkin perlu dihayati kenapa  disusun JERI bukan IJER iaitu :

No. 1 : J  - jasmani - bentuk jasmani sihat , usah cederakan jasmani pelajar
No. 2 : E - emosi - persefahaman emosi pelajar - guru - ibu bapa menjadikan tugas mendidik dan hasrat ingin dididik lebih mudah.
No. 3 : R - rohani - keteguhan rohani mematuhi kehendakNya adalah kunci segalanya.
No. 4 : I -  intelek - kebijaksanaan akan terserah setelah semua di atas dipenuhi.

Bukannya no. 1 - intelek yang diterjemahkan dalam gred, KPI, band dan seumpanya.

FIKIR..... hayati JERI.......

No comments:

Post a Comment