Friday, November 24, 2017

PERJALANAN PENDIDIKAN SAINS KITA....


Perjalanan pendidikan kita sentiasa berubah.....
Jika tidak mampu mengejarnya pastikan kita mengekorinya ....

Menoleh sejarah alam persekolahan ( bagi penulis era80an ),  pembelajaran itu menang menarik terutama bagi aliran Sains terutama adanya aktiviti makmal. Biarpun segulung pita detik habis pun .... guru tetap menekankan .... buat eksperimen.... belah katak.... tanam musang dapatkan rangka.... walaupun waktu itu kita tidak faham kenapa guru ajar begitu. Mungkin belum ada PAK21 tetapi tetap seronok. Impian semua pelajar ketika itu.... kelas amali yang seronok  walaupun ada masanya gagal ujian. Peperiksaan amali sains paling menyeronokan..... bagi pelajar..... seronok mengintai peralatan makmal menjelang Oktober.

Apabila diri sendiri menjadi guru sains.... barulah faham rupanya cabaran 60:40 masih jauh.. ketika itu masih mentah .... belum sedar erti PISA, TIMSS, yang ada kemahiran berfikir kreatif dan kritis (  KBKK )  dan  KPS berkesempatan melaksanakan amali Sains. Biarpun baru.... tapi sana sini ada kursus dari daerah, negeri ...bersama dibimbing menimba ilmu dari Guru Cemerlang ( istilah mula didengar tahun 90an ) .... walaupun tidak menjadi guru cemerlang tetapi gembira dibimbing guru cemerlang ....hingga di hentian bas menuntut ilmu ( terima kasih Tn Hj Hamzah Othman  ) .... berkhidmat di  desa pun masih merasai denyutan perubahan terkini.  Perkongsian ilmu  amat rancak pada semua peringkat.

Kecenderungan golongan yang  mengkomersialkan ilmu perlu diatasi bagi menyebarluas segala kemahiran untuk dikongsi bersama guru-guru peringkat pelaksanaan. Namun masih ramai yang tulus ikhlas berkongsi ilmu dengan semangat tinggi seorang GURU - penyebar ilmu 

Gelombang PEKA Sains telah merubah segalanya.... hinggakan pelajar ketika itu ada yang kurang mahir amali Sains tetapi cantik laporannya juga banyak A penskorannya. Mungkin berbantukan buku pasaran . Golongan inilah yang kita telah merata menjadi guru sekarang. Terbantut amali Sains mungkin faktor kos... PEKA menjadi keluhan. Rentak masih sama hasrat 60:40 tetap masih jauh dari sasaran.

Ledakan PPSMI memberikan impak besar.... ada positif dan negatifnya. Apa yang nyata komputer, projektor yang ada dibekalkan tiada kesinambungan....menjadi usang....sekali lagi sasaran 60:40 tersasar terutama golongan luar bandar. Renjatan PPSMI dikurangkan dengan DLP dengan harapan minat terhadap sains melonjak.

Ledakan perbandingan GPS antara sekolah menjadikan kian parah. Input berbeza output diharapkan sama. Membanding antara sekolah memberi tekanan kepada pentadbir apabila pihak atasan hanya ingin mendengar irama merdu 100% dan GPS yang terbaik. Ranjau , halangan, keluhan bawahan dianggap tidak produktif. Maka strategi 'kotor' mula diaplikasikan dengan pengurangan pelajar yang mengambil matapelajaran sukar seperti Sains Tulen dan Matematik Tambahan. Kebanyakan sekolah mengurangkan bilangan aliran sains dengan hanya menumpukan yang menjamin 100% dan GPS yang baik. Tumpuan kepada mata pelajaran yang mempunyai kerja kursus yang telah menjamin 50% kelulusan sebelum peperiksaan awam. Langkah ini berkesan melonjakkan pencapaian GPS dan peratus lulus...  Namun penguncupan ketara dalam landasan 60:40 berterusan.

Syukur mulai UPSR 2017 dimensi baru melihat keputusan pentaksiran dan peperiksaan, semoga dasar ini kekal untuk mermartabatkan ilmu.

Semoga dengan pendekatan baru dasar STEM dan PAK21 akan merancakkan keseronokan pengajaran dan pembelajaran. Mungkin generasi lama agak kaku menyerap perubahan ini namun tetap mengejarnya secara tekun. Keseronokan pembelajaran dan pemudahcaraan terasa bahangnya. Namun mungkin ada igauan tekanan peperiksaan menghantui tetapi yang jelas memberi keseronokan kepada pelajar - generasi pewaris. Semoga usaha ini akan melonjakkan perkembangan ilmu dan dasar 60:40 akan menjadi realiti. Asalkan kita berpegang ilmu perlu disebarkan dan bukan semua yang kita ingin jadikan doktor atau jurutera tetapi kemahiran saintifik menjadi teras intelek.

Nota :
Penulis dulunya adalah pelajar aliran sains, menjadi guru muda sains dan kini kelompok pentadbir aliran sains walaupun hampir menuju zon penamat namun siap siaga menempuh perubahan - jika tidak mengejar pasti mengekori agar tidak ketinggalan.




No comments:

Post a Comment