Peperiksaan pertengahan tahun telah selesai. Kelas berlangsung seperti biasa, mengusung ikatan kertas jawapan ke kelaa suatu fenomena biasa selepas peperiksaan.
"Yeessss...... kita dapat markah hari ini" seronoknya Ann , pelajar ini memang menunggu markahnya kerana kebiasaannya sentiasa menjadi "top scorer".
Bagi Farid, juga seronok menunggu hasilnya peperiksaan kali ini. " Dapat salin skema jawapan " bisiknya, biarpun kertas peperiksaannya seringkali putih bersih.
Bersemangat semua pelajar kelas Harmonian ni, itulah sikap pelajar sepatutnya sentiasa ghairah dengan keberhasilan.
Cikgu AZXN mengedarkan skrip jawapan kepada semua pelajarnya. Proses perbincangan jawapan amat penting dalam proses untuk meningkatkan pencapaian pelajar. Memperbaiki kelemahan jawapan amat penting agar menepati skrip atau kehendak LPM itulah seringkali pesanan penceramah skema peperiksaan.
Jawapan dibaca, dibincang , kesilapan diperbaiki. Tekunnya pelajar Harmonian membetulkan kertas jawapan. " Rajin juga pelajar ku ini" bisikan hati cikgu AZXN
Sampai soalan ke-7, ruangan jawapan agak panjang, 3 baris tercatat 3 markah, telah dianalisa Cikgu AZXN mendapati kebanyakan hanya skor 1 markah.
Jawapan dibacanya..
"Apabila saiz atom bertambah , jarak antara petala valens semakin berjauhan, tarikan antara nukleus dengan elektron valens semakin lemah, elektron mudah didermakan, maka ia semakin reaktif", laju bacaannya seperti lajunya jika cikgu AZXN berjalan di sekolah.
"Cikgu ....ulang, kami tak sempat salin" minta Fareez sambil mengangkat kad merah dengan simbol masam 😟😟. Elemen PA21 katanya. " Tulis di papan atau papar di lcd" minta rakannnya Rizal.
Menyedari ketidakfahaman kelas, cikgu AZXN menulis jawapan di papan kelas, dengan tiga patah perkataan iaitu saiz, petala valens, mudah dilepaskan.
"Cikgu pendeknya tadi cikgu baca panjang" tanya Fareez.
" Ya... 3 point untuk 3 markah... ayat kamu buat sendiri" jelas cikgu AZXN.
" Kami mahu salin ayat cikgu tadi, sama seperti dalam buku skema tu" minta Jalil pelajar kumpulan Fareez.
" Gunakan 3 point itu....buat ayat sendiri untuk dapat 3 markah..... kamu perlu ingat point...bukan hafal skrip macam pelakon drama atau terlalu bergantung pada buku. Perlu jawab ayat sendiri ikut isi utama...baru boleh bina keyakinan diri" , ceramah cikgu AZXN.
"Oklah bergantung pada buku.... " sampuk Napi.
"Mana boleh...." tegas cikgu AZXN melihatkan pelajarnya belum faham hasrat hatinya.
Lalu memanggil seorang pelajar itu ke hadapan kelas sambil cikgu AZXN mengangkat buku ke atas agak tinggi tetapi masih boleh dicapai tangan. " cubalah bergantung pada buku ni..boleh atau tidak" mintanya pada Napi.
Memang tidak boleh. Seluruh kelas ketawa....cikgu buat lawak saintifik.
Akhirnya mereka dijelaskan, " buku, skema, skrip tidak boleh dibawa ke dalam dewan peperiksaan. Kefahaman dan isi utama perlu diyakini...biarkan neuron bersambung dengan bantuan DHA dan AHA...... dengan itu kamu akan YAKIN DIRI".
Kini semua pelajar faham bahawa perlunya keyakinan diri dalam pembelajaran bukannya bergantung atau menyalin skrip jawapan dalam buku. Itulah kisah jenaka induksi bergantung pada buku yang memberikan ikatan akrab pengajaran dan pembelajaran.
"Lawak ke aku ni....orang cakap aku ni garang , payah senyum" bisik hati cikgu AZXN dengan doa moga pelajar Harmonian berjaya dunia akhirat semasa turun dari tingkst 7 kelas,
No comments:
Post a Comment